Onze visie

Middenbouw 

Bovenbouw 

Algemeen

Wij als school willen een duurzame school worden. Dit houdt dus simpele dingen in als afval scheiden, maar wij willen ook zonnepanelen op ons dak en dus groene energie gebruiken. Dit doen we omdat we op dit moment al zien hoe het eraan toegaat in de wereld met alle afvalstoffen en we denken dat dit over 25 jaar alleen maar meer gaat worden. We willen dus graag een steentje bijdragen aan een groenere samenleving.

Daarbij zijn we ook een groene school, dit houdt in dat we veel groen in en rondom de school hebben. Denk hierbij aan bomen, gras en bloemen, maar bijvoorbeeld ook moestuintjes waar de kinderen één keer in de week mee bezig kunnen. Ook hiermee willen we een bijdrage leveren aan een groenere samenleving, omdat we zoals gezegd dus denken dat dit over 25 jaar nog harder nodig zal zijn.

Wij willen zorgen dat de kinderen snel zelfstandig worden. Dit vinden we erg belangrijk omdat dit kinderen waarschijnlijk veel zal helpen als ze straks in de maatschappij terecht komen. Als kinderen op jonge leeftijd al heel zelfstandig zijn, hebben ze daar vaak profijt van als ze later naar de middelbare school gaan. Kinderen die aan het eind van de basisschool nog heel afhankelijk zijn van hun ouders/juf, zullen daar mogelijk last van hebben op het moment dat ze naar de middelbare school gaan aangezien er daar vaak wordt verwacht dat je al redelijk zelfstandig bent en je je al goed in je eentje kan redden. We laten de kinderen eerst zelf onderzoeken hoe dingen moeten, voordat de leerkrachten het voorzeggen. Hiermee willen we al beginnen vanaf de kleuters, dit zal waarschijnlijk dan nog zijn met jassen aandoen en ritsen dicht, maar ook hier kunnen ze misschien zelf manieren vinden om het op te lossen. Natuurlijk zullen de leerkrachten als het echt niet lukt inspringen, maar we willen er wel voor zorgen dat de leerlingen wel echt een kans krijgen om het eerst zelf op te lossen.

Ook dit is erg belangrijk voor over 25 jaar, als je bijvoorbeeld kijkt naar het afgelopen jaar met corona. Iedereen kwam van de een op de andere dag thuis te zitten en moest maar zien hoe ze het verder gingen doen. Hierbij heb je dus veel zelfstandigheid nodig, je wordt namelijk weggetrokken bij de mensen die normaal gesproken om je heen werkten en je staat er helemaal alleen voor. Hiervoor was het dus ook belangrijk dat je zelfstandig genoeg bent om zulke veranderingen aan te kunnen.

Als je ook kijkt naar de veranderingen die nu al zijn gemaakt na de uitbraak van het coronavirus en je trekt dat door naar over 25 jaar, is de kans ook aanwezig dat er veel meer digitaal zal gaan. Je zal misschien niet meer met zijn allen op een kantoor zijn en je zal er hoogstwaarschijnlijk steeds vaker alleen voor staan, hoe jong je dan ook mag zijn. Hierom willen zij zo vroeg mogelijk beginnen met het stimuleren van zelfstandigheid, als je hier vanaf jongs af aan al aan begint raken ze er gewend aan en kan je het alleen maar doorzetten. Hiervan zullen de leerlingen in hun verdere toekomst hooelijk veel profijt hebben.


Onderbouw

Het is goed dat de kinderen zelf zaken gaan onderzoeken en ondervinden. Wij beginnen daarom ookal in groep 1 met het aanleren van dingen zelfstandig onderzoeken en ondervinden. 

Een voorbeeld kan zijn, in groep 1 kunnen ze al zelfstandig jassen aandoen, tassen in- en uitpakken, ect.

Een voorbeeld van groep 2 is dat ze al zelfstandig hun veters kunnen strikken, eigen tafels opruimen en schoon maken, ect.


Middenbouw

Wij vinden dat de leerlingen van de middenbouw al zelfstandig hun eigen werk moeten kunnen inplannen. Met behulp van een weektaak. Wij vinden het namelijk belangrijk dat de leerlingen vroegtijdig hun eigen taken kunnen plannen en zich ook houden aan deze planning. Omdat bij een weektaak alls aan het einde van de week af moet zijn, moeten kinderen zelf ontdekken wanneer ze dit in de week doen en zorgen de leerllingen ervoor dat ze niet alles aan het einde van de week nog moeten doen. 
In de middenbouw staat het samenwerken ook centraal, daarom hebben we veel samenwerkende opdrachten. Je leert met elkaar te communiceren en elkaars mening te accepteren. 

Bij de middenbouw leren ze om te gaan met digitale leermiddelen, zodat ze voor later dit niet allemaal nog moeten doen. Jong geleert is oud gedaan.



Bovenbouw

In de bovenbouw is ons doel dat de leerlingen zelfstandig aan het werk kunnen en zelf kunnen plannen. In de bovenbouw willen wij het zo hebben dat wij bijna geen ondersteuning hoeven te geven.

Het samenwerken wordt ook doorgetrokken in de bovenbouw.

Het is belangrijk dat je met de tijd mee gaat, in de bovenbouw wordt dan ook erg veel gebruik gemaakt van digitale leermiddelen. 

In de bovenbouw worden de leerlingen "klaar gemaakt" voor het voortgezetonderwijs. Dit doen we doormiddel van leertoetsen, deze toetsen moeten ze thuis leren zoals dit ook gaat op het voortgezetonderwijs. 

Het gebruik van de agenda is ook belangrijk in de bovenbouw. Wij leren de leerlingen hoe ze de toetsen en huiswerk in moeten plannen, maar daarnaast is vrije tijd ook belangrijk. We zorgen er daarom voor dat de leerlingen dit ook in kunnen plannen in een agenda.


©2021 De Jonge & Jong Makelaar. Krijn Taconiskade 346, 1087 Amsterdam
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin